POWIAT ŚREDZKI
Echo Średzkie

Nie daj się nabrać biurom turystycznym. Porady rzecznika konsumentów

Bożena Sielska - powiatowy rzecznik konsumentów fot.: bom

Czy możemy skontrolować biuro turystyczne? Czy jesteśmy objęci ochroną prawną korzystając z oferty last minute? Turysto sprawdź swoje prawa.

• Turysta ma możliwość i prawo sprawdzić wybrane biuro turystyczne. Takie informacje można znaleźć w rejestrze prowadzonym przez wojewodę właściwego dla przedsiębiorcy lub w Centralnej Ewidencji Organizatorów i Pośredników Turystycznych w Departamencie Turystyki w Ministerstwie Gospodarki.

• Jeśli zrezygnujesz z wyjazdu tuż przed jego rozpoczęciem biuro turystyczne może zatrzymać koszty, jakie poniósł w związku z jego organizacją. Pobierając 100 procent ceny biuro podróży zatrzymuje całość spełnionego przez konsumenta świadczenia w sytuacji, gdy samo zostaje zwolnione z jego wykonania. Działania takie są sprzeczne z prawem.

• Klient ma prawo żądać, aby biuro podróży nie dokonywało zmian istotnych warunków umowy. Takie zmiany mogą być dokonane jedynie za zgodą klienta. Powinien on wiedzieć o dokonywanych zmianach, jeśli ich nie akceptuje, ma prawo odstąpienia od umowy. Osoba, która odstępuje od umowy nie może zostać obciążona karą umowną.

• Konsument korzystający z oferty last minute objęty jest taką samą ochroną prawną jak w przypadku zakupu imprezy przed obniżką ceny, należy przy nich stosować te same zasady, które obowiązują przy sprzedaży tradycyjnych usług turystycznych.

• Cena wycieczki może zostać podniesiona pod warunkiem, że umowa przewiduje taką możliwość. W terminie wcześniejszym niż 20 dni przed wyjazdem cena imprezy może być podwyższona. Zmiana dokonana w ciągu 20 dni przed wyjazdem jest niezgodna z przepisami.

• Podstawowym prawem klienta jest możliwość negocjowania umowy turystycznej np. zwiedzanie innego miejsca, gdy już widzieliśmy te, które jest w ofercie. Jeżeli umowa nie zawiera odmiennych postanowień, to wskazania zawarte w ofercie stają się jej elementem.

• Organizator imprezy jest zobowiązany wskazać w sposób dokładny i zrozumiały:

- cenę wycieczki, sposób jej ustalenia,

- miejsce pobytu, trasę imprezy,

- rodzaj, klasę, kategorię, charakterystykę środka transportu,

- położenie, rodzaj, kategorię obiektu zakwaterowania, według przepisów kraju pobytu,

- ilość i rodzaj posiłków,

- program zwiedzania i atrakcji turystycznych,

- kwotę zaliczki oraz termin zapłaty całej ceny,

- termin powiadomienia na piśmie o ewentualnym odwołaniu imprezy lub usługi turystycznej,

- podstawy prawne umowy i konsekwencje prawne wynikające z umowy,

- ogólne informacje o obowiązujących przepisach paszportowych, wizowych i sanitarnych oraz o wymaganiach zdrowotnych dotyczących udziału w imprezie;

Informacje, o których mowa, nie mogą wprowadzić klienta w błąd. Jeśli oferta nie zawiera powyższych elementów, można zwrócić się do organizatora o jej uzupełnienie.

• Klient, który nie może skorzystać z wycieczki, a nie chce odstąpić od umowy może odsprzedać lub podarować ją innej osobie, przenosząc w ten sposób na nią wszystkie uprawnienia. Nie trzeba na to zgody organizatora, trzeba go jedynie o tym fakcie poinformować w terminie, który jest ustalony w umowie. Organizator może nie zgodzić się, gdy nowa osoba nie spełnienia wymagań, np. brak umiejętności wspinaczkowych przy wyjeździe na wspinaczkę górską. Za niezapłaconą część ceny wycieczki klient i osoba przejmująca jego uprawnienia odpowiadają solidarnie.

W przypadku naruszenia twoich praw można zwrócić się o bezpłatną pomoc do Powiatowego Rzecznika Konsumentów lub Federacji Konsumentów.

Siedziba rzecznika mieści się w Starostwie Powiatowym w Środzie Śląskiej – pokój nr 2 (parter) tel. 71 396 89 34.

TEN

REKLAMA


REKLAMA