POWIAT ŚREDZKI
Echo Średzkie

Skrzyżowanie DK94 z ul. Oławską. Czy jest bezpieczne dla pieszych i rowerzystów?

Skrzyżowanie ul. Oławskiej z drogą krajową 94 fot.: echo

Zobacz wszystkie zdjęcia w galerii

Aby rowerem pokonać skrzyżowanie DK94 z DW346, należy zsiąść z jednośladu i przejść przez skrzyżowanie na piechotę. A pasów brak. To absurd – komentuje nasz Czytelnik.

Przytoczone skrzyżowanie to jedyne w powiecie średzkim miejsce na drodze krajowej nr 94, na którym funkcjonuje sygnalizacja świetlna. Czy sprawia to, że jest ono bezpieczne dla jego użytkowników? Jeden z naszych Czytelników od kilku lat koresponduje z Główną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad w celu wymuszenia poprawy bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów w tym miejscu? Przyjrzyjmy się temu skrzyżowaniu uważniej. Ulica Oławska w Środzie Śląskie to miejsce, którym gros pracowników pobliskiego zakładu produkcji ceramiki budowlanej codziennie pieszo pokonuje drogę do pracy. Aby dostać się do firmy, wykorzystują środkowy pas brukowany, by przebrnąć przez ruchliwą drogę krajową. Równie nieciekawa jest perspektywa wycieczki rowerowej w tym miejscu. W okolicy skrzyżowania brakuje przejść dla pieszych, a przed wjazdem ustawiony jest zakaz wjazdu dla rowerów. Jak więc pokonać felerne skrzyżowanie?

Odpowiedź podsyła nam Czytelnik, któremu sprawę wyjaśniła zastępca dyrektora oddziału ds. zarządzania drogami i mostami w GDDKiA. – Rowerzysta chcący przejechać na drugą stronę drogi krajowej nr 94 powinien zsiąść z roweru i przejść przez skrzyżowanie na piechotę, prowadząc rower. W związku z powyższym, pomimo braku wyznaczonego przejścia dla pieszych, jest możliwe pokonanie przedmiotowego skrzyżowania – czytamy w wysłanym nam przez Czytelnika piśmie.

Przytaczane pismo pochodzi z 2016 roku. GDDKiA wyjaśnia w nim również, że sprawa poprawy bezpieczeństwa ruchu w obrębie skrzyżowania drogi krajowej nr 94 z ul. Oławską była szczegółowo analizowana przez wrocławski oddział dyrekcji m.in. podczas spotkań z przedstawicielami Urzędu Miasta w Środzie Śląskiej. W ramach prac przygotowawczych opracowane zostały szacunkowe wyceny opracowania dokumentacji projektowej oraz realizacji robót. Wtedy zakres prac zakładał:

  • Wyznaczenie przejścia dla pieszych wraz z przejazdem dla rowerów przez DK94 oraz dostosowanie elementów infrastruktury w obrębie skrzyżowania,
  • Korekta istniejącej sygnalizacji świetlnej z doprojektowaniem dwóch sygnalizatorów dla pieszych.

W 2014 roku opisane wyżej zadanie zostało umieszczone w Programie Redukcji Liczby Ofiar Śmiertelnych. W ramach ustaleń pomiędzy zarządcą drogi i Urzędem Miasta Środa Śląska realizacja inwestycji wspólnej miała dojść do skutku przy uzyskaniu dofinansowania. Takie, z racji dużej ilości zadań i zbyt skromnego budżetu, pomimo wpisaniu do programu, nigdy nie nadeszło.

Nadzieją Program Budowy Dróg Krajowych?

We wrześniu 2015 roku Rada Ministrów zatwierdziła Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023. Aktualnie w tym programie należy upatrywać szans na poprawę bezpieczeństwa na średzkim skrzyżowaniu. W ramach przytoczonego paramu wyodrębniono Program Likwidacji Miejsc Niebezpiecznych. To właśnie w nim w klasie bardzo dużego ryzyka wpisano potencjalną przebudowę skrzyżowania. We wrześniu minęło jednak 5 lat i nic w tej sprawie nie drgnęło. Poza ramami czasowymi programu nie ustalono bowiem żadnych szczegółów co do planowanych terminów przeprowadzania prac konkretnych zadań.

Czy sama budowa przejścia jest wystarczająca?

Analizując opisywane miejsce, należy zastanowić się, czy budowa przejścia dla pieszych wraz z sygnalizacją świetlną rozwiązuje sprawę? W okolicy skrzyżowania brakuje bowiem chodników czy ścieżek pieszo-rowerowych, które poprawiłyby bezpieczeństwo mieszkańców również poza samym skrzyżowaniem.

O informacje na temat aktualnej sytuacji planowanego zadania, jak i szacowanych terminach jego realizacji poprosiliśmy Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Czekamy na odpowiedź.

Do sprawy wrócimy.

echo

REKLAMA