POWIAT ŚREDZKI
Echo Średzkie

Do końca roku z autostrady A4 znikną bramki poboru opłat

Dotychczasowy pobór opłat na autostradzie A4 fot.: GDDKiA

Na odcinku autostrady A4 Wrocław-Sośnica znikną bramki. Rząd przyjął projekt, dzięki któremu dotychczasowe szlabany zastąpi nowy system poboru opłat.

- Rząd chce zwiększyć przepustowość i ograniczyć zatory na państwowych autostradach płatnych. Chodzi o przejazd odcinkami Konin-Stryków (autostrada A2) i Wrocław-Sośnica (autostrada A4). Na odcinkach tych wprowadzona zostanie nowa metoda poboru opłaty w systemie swobodnego ruchu, czyli przejazd typu “free-flow” – tłumaczą przedstawiciele GDDKiA.

W obecnie funkcjonującym systemie poboru opłat za przejazd autostradą konieczne jest zatrzymanie na Miejscu Poboru Opłat (MPO) i oczekiwanie na podniesienie szlabanu, aby wjechać lub zjechać z autostrady. Powoduje to bardzo duże korki. Zdarza się, że korki sięgają kilkunastu kilometrów przy dużym natężeniu ruchu. 

- Nowe rozwiązanie pozwoli zmniejszyć koszty poboru opłaty za przejazd autostradą. Dzięki temu nie trzeba będzie przeznaczać środków na utrzymanie i modernizację infrastruktury Manualnego Systemu Poboru Opłat – bramek autostradowych i ich wyposażenia - czytamy na rządowej stronie gov.pl

Najważniejsze rozwiązania

  • Nowy sposób poboru opłat za przejazd autostradą będzie działać w ramach Systemu Poboru Opłaty Elektronicznej Krajowej Administracji Skarbowej – e-TOLL.
  • Kierowcy korzystający z płatnych autostrad będą mieli dwie możliwości zapłacenia za przejazd autostradą:
    • zakup elektronicznego biletu autostradowego – e-biletu, który każdorazowo będzie obowiązywał w określonym czasie i na danym odcinku autostrady, wskazanym przez kierowcę. Do takiego zakupu nie będzie wymagana instalacja żadnego urządzenia, ani przekazywanie danych geolokalizacyjnych.
    • na podstawie przekazywanych danych geolokalizacyjnych pojazdu do Systemu Poboru Opłaty Elektronicznej KAS. Takie rozliczenie opłaty odbywać się będzie z wykorzystaniem nowoczesnych i wygodnych metod płatności – kierowca będzie musiał jedynie zarejestrować się w systemie oraz zainstalować i uruchomić stosowne urządzenie: OBU (On Board Unit), ZSL (Zewnętrzny System Lokalizacyjny) lub bezpłatną aplikację mobilną e-TOLL PL.
  • Zakup e-biletu będzie możliwy zarówno online, jak i w formie wydrukowanego biletu na stacji paliw czy w kiosku. Umożliwi to korzystanie z systemu także przez kierowców, którzy nie stosują rozwiązań cyfrowych.
  • Sprzedaż biletów autostradowych będą mogli prowadzić przedsiębiorcy na podstawie umowy zawartej z Szefem KAS. Pozwoli to na interoperacyjność z odcinkami koncesyjnymi, które już obecnie umożliwiają wniesienie opłaty z wykorzystaniem videotollingu i aplikacji integratorów płatności.
  • Ponadto przewidziano możliwość likwidacji bramek i zmiany sposobu poboru opłat również na odcinkach koncesyjnych – na wniosek koncesjonariuszy, po zmianie umowy koncesyjnej.
  • Przewidziano także rozwiązania związane z utrzymaniem szczelności systemu poboru opłat. Kontrolę będą przeprowadzać funkcjonariusze Służby Celno-Skarbowej oraz uzupełniająco: funkcjonariusze Policji i inspektorzy Inspekcji Transportu Drogowego.

Likwidacja bramek i możliwość zakupu biletów autostradowych nastąpi od 1 grudnia 2021 r., zaś możliwość rozliczania opłaty za przejazd autostradą dla pojazdów lekkich, z wykorzystaniem aplikacji mobilnej e-TOLL PL, zostanie – jako opcja – wprowadzona w momencie uruchomienia systemu e-TOLL.

echo

REKLAMA