POWIAT ŚREDZKI
Echo Średzkie

Porozmawiajmy o Wrocławskiej Kolei Metropolitalnej

Zdjęcie ilustracyjne fot.: freeepik.com

23 maja 2024 roku zapraszamy Państwa do wzięcia udziału w konsultacjach społecznych dotyczących projektu pn. „Budowa bazowej infrastruktury do uruchomienia Wrocławskiej Kolei Metropolitalnej w Domu Kultury w Środzie Śląskiej o godzinie 17:00.

Poprawa jakości połączeń z Legnicy do Wrocławia na odcinku Środa Śląska – Wrocław”.

Projekt realizowany jest przez firmę Multiconsult Polska Sp. z o.o., na zlecenie PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., przy współpracy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego.

Jaki jest cel Projektu?

  • Celem Projektu jest przede wszystkim dostosowanie infrastruktury kolejowej do rzeczywistych potrzeb przewoźników kolejowych oraz do prognozowanych kierunków rozwoju społeczno-gospodarczego regionu w szczególności:
  • rozwiązanie problemu braku połączenia kolejowego pomiędzy stacjami Wrocław Świebodzki i Wrocław Muchobór oraz
  • przebudowa stacji Środa Śląska w sposób, który umożliwi kończenie biegu pociągów na tej stacji – po przebudowie możliwy będzie wjazd i wyjazd pociągów od strony Wrocławia.
 
Pozwoli to na:
1) Zwiększenie dostępności transportu kolejowego dla mieszkańców regionu;
2) Poprawę komfortu jazdy i obsługi pasażerów, m.in. dzięki rewitalizacji istniejących punktów obsługi pasażerskiej (stacji) w zakresie modernizacji i zwiększenia ilości elementów małej architektury, w tym zapewnienie udogodnień dla osób z niepełnosprawnościami;
3) Poprawę bezpieczeństwa przewożonych pasażerów i ładunków;
4) Racjonalizację kosztów eksploatacji i utrzymania infrastruktury kolejowej poprzez zastosowanie elementów o wysokiej trwałości i niezawodności oraz likwidację zbędnej infrastruktury;
5) Zwiększenie bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych poprzez ich likwidację lub zastosowanie nowoczesnych rozwiązań technicznych (systemów i urządzeń zabezpieczenia ruchu);
6) Zapewnienie odpowiedniej odporności infrastruktury objętej Projektem na obecne i prognozowane zmiany klimatu
 
Cel ten zostanie osiągnięty m.in. poprzez:
1) Budowę nowych peronów, torów oraz elektryfikację infrastruktury kolejowej;
2) Poprawienie stanu technicznego nawierzchni peronowej i kolejowej;
3) Przywrócenie (na części trasy) i podwyższenie (na części trasy) średniej prędkości (handlowej) przejazdu pociągów;
4) Podniesienie maksymalnego dopuszczalnego nacisku osiowego (ciężaru pociągów);
5) Zwiększenie przepustowości (tj. maksymalnej liczby pociągów jakie mogą przejechać w określonym czasie) linii kolejowej nr 757, tj. na odcinku pomiędzy stacjami Wrocław Świebodzki i Wrocław Muchobór;
6) Przebudowę układu dróg dojazdowych i technologicznych wraz z zabezpieczeniem przejazdów w poziomie szyn i dostosowanie ich do nowych sposobów obsługi ruchu;
7) Poprawę funkcjonowania elementów infrastruktury kolejowej związana z poprawą niezawodności zasilania urządzeń, oświetlenia głowic rozjazdowych, zmniejszenie wpływu opadów śniegu na funkcjonowanie rozjazdów, wzrost bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych;
8) Dostosowanie istniejącego uzbrojenia terenu do nowej infrastruktury kolejowej;
9) Usprawnienie odwodnienia projektowanej infrastruktury kolejowej w celu jej poprawnego funkcjonowania.

Jaki jest zakres Projektu?

Inwestycja obejmuje:

  • odbudowę obecnie nieczynnej stacji Wrocław Świebodzki – układ torowy w rejonie peronów na stacji Wrocław Świebodzki będzie docelowo układem trzytorowym z peronem wyspowym i peronem jednokrawędziowym od strony północnej stacji (od ul. Robotniczej). Układ torowy zapewnia obsługę pasażerską dwóch linii kolejowych nr 274 i nr 757. Przed peronami stacja przechodzi w układ czterotorowy, w którym 2 tory należą do linii kolejowej nr 274 a 2 tory należą do linii kolejowej nr 757;
  • dobudowę krawędzi peronowej na przystanku osobowym Wrocław Muchobór;
  • przebudowę przystanku osobowego Środa Śląska – układ torowy w rejonie peronów na stacji Środa Śląska będzie docelowo układem pięciotorowym z dwoma peronami wyspowymi. Układ torowy zapewnia obsługę pasażerską linii kolejowej nr 275.
Zapraszamy też do wypełnienia internetowej ankiety, która dostępna będzie do 26 maja 2024 r. pod adresem 

mpr

REKLAMA