POWIAT ŚREDZKI
Echo Średzkie

Unikatowe pojazdy należą do elitarnej śmietanki

Do klubu należą m.in. dyrektor dużego przedsiębiorstwa, obywatel Niemiec z tytułem szlacheckim i dyrektorzy firm fot.: bom

Zobacz wszystkie zdjęcia w galerii

Do Środy Śląskiej przyjechały legendarne Rolls – Royce i Bentleye. Najdroższe samochody świata należą do prawdziwej elity m.in. pani doktor z uniwersytetu, historyka sztuki, urzędnika z wydziału leśnictwa i różnych przedsiębiorców.

Na zlot do Środy Śląskiej przyjechały 24 pojazdy w ramach międzynarodowego zlotu we Wrocławiu i innych miastach Dolnego Śląska. Najstarsze auta wyprodukowano ręcznie przed II wojną światową. Nowsze pochodziły z lat 60 – 70. Zabytkowe samochody można było dotykać i siadać za kierownicę.

- Życzę wszystkim miłej zabawy i miłych odczuć estetycznych z tak wspaniałymi samochodami. W Środzie Śląskiej mamy już okazję drugi raz gościć miłośników zlotu – powitał uczestników starosta Sebastian Burdzy.

Bentleye i Rolls – Royce uchodzą na świecie za najdroższe i najbardziej eleganckie pojazdy. Firma Rolls – Royce powstała w 1904 roku. Jej założycielem był brytyjski arystokrata sir Charles Steward Rolls, który sześć lat później zginął w katastrofie lotniczej. Natomiast Bentleye to marka dużych luksusowych samochodów sportowych produkowanych od 1919 roku. Dopiero w 2007 roku marka Bentley weszła na rynek polski. Do dziś siedziba oddziału mieści się w salonie Volkswagena przy ul. Połczyńskiej w Warszawie. Zlot zorganizował Rolls – Royce Klub Polska o zasięgu międzynarodowym. Do Środy Śląskiej przyjechali Niemcy, Belgowie, Anglicy, Czesi i Polacy.

- Co jest fascynującego w tych pojazdach? Niestety Rolls – Royca nie da się porównać do innej marki. 60 – 70 procent wyprodukowanych w ubiegłym wieku pojazdów jeździ do dziś. Najstarszy pojazd na zlocie to Rolls – Royce 20 HP z 1927 roku. Auto jeździ i prezentuje się niebywale – opowiada Paweł Sławiński, szef sekcji wielkopolskiej.

Praktycznie do II wojny światowej pojazdy były robione ręcznie. Po wojnie Rolls – Royce rozpoczął własną produkcję samochodów z nadwoziem i częściami odlewanymi fabrycznie. Od 1965 roku aż do dziś samochody są robione taśmowo. Tylko pewne części wykonywane są ręcznie (kabina, fotele, części skórzane). Silnik składają na taśmie automaty. Przekrój właścicieli aut jest szeroki, ale skupiający pewną śmietankę. Do klubu należy m.in. dyrektor dużego przedsiębiorstwa, obywatel Niemiec z tytułem szlacheckim oraz dyrektorzy firm i wykładowcy akademiccy.

Jacek Bomersbach

REKLAMA