POWIAT ŚREDZKI
Echo Średzkie

Przez Leśnicę w ciągu pół godziny przejeżdża 260 aut. Co z budową obwodnicy?

Listopad 2013. Około 300 osób blokuje ruch na ulicy Średzkiej. Mieszkańcy domagają się od władz miasta szybkiej budowy obwodnicy fot.: bom

Wrocław nie ma pozwolenia na budowę obwodnicy Leśnicy. Mimo tego prezydent Rafał Dutkiewicz ogłosił przetarg na budowę drogi. Inwestycja ma kosztować 210 mln zł.

Decyzję o przetargu ogłoszono na zwołanej specjalnie konferencji prasowej. Do udziału w procedurze zaproszone zostaną firmy po uzyskaniu pozytywnej opinii Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska (GDOŚ). Zdaniem rzeczniczki GDOŚ prawo pozwala miastu ogłosić przetarg przed wydaniem opinii środowiskowej.

- Nie czekając na decyzję ogłaszamy przetarg, bo chcemy pokazać, że zależy nam na budowie obwodnicy Leśnicy. Dysponujemy odpowiednimi środkami finansowymi – tłumaczy Rafał Dutkiewicz.

Parę dni temu magistrat zaprosił już firmy do składania ofert. Jeden z inwestorów zakłada, że cały kontrakt na budowę drogi można zrealizować w ciągu 30 miesięcy. Przypomnijmy, że miasto czeka na decyzję GDOŚ już ponad pięć miesięcy.

- Dokumentacja jest niepełna. Część danych jest bardzo ogólna i budzi szereg wątpliwości i pytań GDOŚ, głównie w zakresie inwentaryzacji przyrodniczej. Planowana droga ma przebiegać przez obszar mający znaczenie dla wspólnoty. Został on wyznaczony, by chronić cenne w skali Europy i zagrożone wyginięciem gatunki zwierząt i siedliska przyrody – mówiła w styczniu Monika Jakubiak-Rososzczuk, rzeczniczka GDOŚ.

Mijają kolejne miesiące a w Leśnicy bez zmian. Mieszkańcy wyliczyli, że w ciągu zaledwie pół godziny przez ulicę Średzką w jedną stronę przejechało 260 samochodów. Ruch pojazdów nasilił się po otwarciu mostu w Brzegu Dolnym i systematycznie zwiększa się. Przełomem ma być ogłoszenie przetargu przez miasto. Budowa ma trwać 30 miesięcy. Plan zakłada przebudowę część alei Stabłowickiej, która jest łącznikiem pomiędzy  Kosmonautów a ulicą Graniczną oraz Osi Inkubacji - zwanej potocznie obwodnicą Leśnicy zaczynającej się skrzyżowaniem z ulicą Średzką i kończącej połączeniem z projektowaną aleją Stabłowicką. Obecnie przyjęty do realizacji wariant zakłada wykonanie Osi Inkubacji od ulicy Średzkiej do alei Stabłowickiej wraz z południowym odcinkiem alei Stabłowickiej – od skrzyżowania z Osią Inkubacji do ronda w ciągu ulicy Granicznej.

Nie wszyscy jednak zgadzają się na budowę nowej trasy. Przeciwko obwodnicy zaprotestowali radni z 7 wrocławskich osiedli – Oporowa, Jerzmanowa, Jarnałtowa – Strachowic, Kuźnik, Nowego Dworu i Muchoboru Wielkiego i Małego. Ich zdaniem przez obwodnicę zakorkują się ważne ulice miasta m.in. Mińska, Strzegomska i Żernicka. Nowa droga ma mieć siedem kilometrów długości. Magistrat uspokaja, że ma prognozy natężenia ruchu po otwarciu trasy.

bom

REKLAMA