POWIAT ŚREDZKI
Echo Średzkie

Wmurowano kamień węgielny pod centrum XEOS. Otwarcie zakładu w 2019 roku

Uroczystość w Komornikach fot.: anha - em24.pl

Zobacz wszystkie zdjęcia w galerii

27 września odbyła się uroczystość wmurowania kamienia węgielnego pod budowę centrum serwisowania i naprawy silników samolotowych w Środzie Śląskiej.

Budowa ruszyła na początku sierpnia. 27 września oficjalnie wmurowany został kamień węgielny pod inwestycję. Udział w uroczystości wzięli przedstawiciele polskiego i niemieckiego rządu.

Gospodarze wydarzenia: Thomas Böttger - dyrektor zarządzający XEOS i Stefan Schmuck - dyrektor operacyjny XEOS, rozpoczęli spotkanie od przybliżenia gościom szczegółów inwestycji. 

- Ta uroczystość to symboliczne rozpoczęcie naszego projektu. Podczas Paris Airshow w czerwcu 2015 roku dwóch globalnych liderów w przemyśle lotniczym – Lufthansa Technik i GE Aviation – podjęło decyzję o stworzeniu jednego z najnowocześniejszych na świecie centrów serwisowania i naprawy silników samolotowych – GEnx-2B oraz GE9X. Dzisiaj spełniamy to marzenie i z dumą podejmujemy to wyzwanie. XEOS to nowoczesne technologie, światowej klasy rozwiązania, najwyższe standardy jakości oraz bezpieczeństwa. Tworzymy historię przemysłu lotniczego oraz opartej na wiedzy, nowoczesnej gospodarki, której głównym filarem jest właśnie lotnictwo. Historię tę tworzymy razem z naszym zespołem, który docelowo będzie liczył 600 wysokiej klasy specjalistów, o unikatowych w skali światowej kompetencjach - informuje Thomas Böttger.

Kapsuła czasu XEOS

Tradycyjny kamień węgielny został zastąpiony przez okazałą, kamienną bryłę ze szklaną kapsułą czasu. W kapsule czasu znalazły się m.in. włożone przez dyrektorów spółki – matryca pamiątkowej, dedykowanej wydarzeniu grafiki przedstawiającej silnik samolotowy na tle zakładu XEOS, autorstwa wrocławskiej artystki Marty Lech oraz list do przyszłych pokoleń pracowników i partnerów XEOS. Do kapsuły włożono również model samolotu Boeing 747-8, bilet lotniczy linii Lufthansa na trasie Warszawa – Frankfurt, czy też szalik, w którym Ambasador Niemiec kibicował obu drużynom podczas ostatniego piłkarskiego starcia Niemiec i Polski. 

- Od grudnia 2016 roku Polska i Dolny Śląsk, a dokładnie Środa Śląska to nasz dom. Chcemy tutaj zbudować silne relacje z lokalną społecznością, a wmurowany dzisiaj kamień węgielny to nie tylko fundament naszego centrum, ale i fundament tych relacji. Do kapsuły czasu włożyliśmy list do przyszłych pokoleń, stanowiący manifest naszych wartości i planów. Jesteśmy przekonani, że osoby, które przeczytają ten list za 40, a może i więcej lat, stwierdzą z dumą, że nasze przesłanie jest nadal aktualne, a cele udało się zrealizować - komentuje Stefan Schmuck.

Zakład powstanie w dwóch etapach

Budowa kompleksu w Środzie Śląskiej będzie odbywała się dwuetapowo. Prace na terenie budowy wystartowały w sierpniu tego roku, a generalnym wykonawcą projektu jest firma Budimex. Planowany termin zakończenia pierwszego etapu, a tym samym rozpoczęcia pracy centrum serwisowania i naprawy silników lotniczych to pierwszy kwartał 2019 roku. Do tego czasu powstaną główne budynki biurowe oraz techniczno-operacyjne. Do 2020 roku powstanie nowoczesna, wyposażona w najnowsze technologie, specjalistyczna komora do testowania silników samolotowych. Jej konstrukcja i przygotowanie do pełnej operacyjności zajmie ok. 2 lat.

Głównym przeznaczeniem zakładu będzie serwisowanie silników typu GEnx-2B, a w kolejnych latach również typu GE9X. 

materiał prasowy

REKLAMA