POWIAT ŚREDZKI
Echo Średzkie

Piątki bez petenta

Budynek urzędu Gminy Długołęka fot.: gmina.dlugoleka.pl

Piątek to dzień, kiedy mieszkańcy Gminy Długołęka i Gminy Czernica mogą mieć problemy z załatwieniem odpowiednich spraw w miejscowych urzędach. Ten dzień określany jest mianem "dnia bez petenta".

W piątki urzędy, w tych dwóch podwrocławskich miejscowościach nie są jedmnak zamknięte.

- Nazwa jest niefortunna. Po prostu jest to dzień, w którym pracownicy urzędu Gminy Długołęka załatwiają sprawy na miejscu u klienta. Mają wizje lokalne, jadą do mieszkańców, którzy nie są w stanie dojechać do urzędu, ze względu na słaby stan zdrowia czy niepełnosprawność. Obecnie realizujemy prawie 40 inwestycji, a dodam, że do gminy należy 41 miejscowości, i dojazd do każdego miejsca wymaga czasu. Chcemy być urzędem moblinym. Stąd, pomysł, by przez jeden dzień w tygodniu urzędnicy pracowali w terenie. Dzięki temu, od poniedziałku do czwartku, pracownicy urzędu są na miejscu do dyspozycji mieszkańców gminy. – podkreśla Monika Kowalska, rzecznik prasowy Urzędu Gminy Długołęka.

W Długołęce system działa od dwóch lat

- Muszę przyznać, że do tej pory nie było skarg ze strony mieszkańców. Dla tych, którzy pracują i muszą swoje sprawy załatwić później, w jeden dzień w tygodniu zmieniliśmy godziny pracy W środy funkcjonujemy od 8.30 do 16.30. W inne dni od 7.30 do 15.30. W piątek wszystkie sprawy mieszkańcy gminy mogą załatwić w Biurze Podawczym. Oczywiście, jeśli ktoś nie wie, że w ten dzień pracownicy są w terenie, staramy się mu pomóc, aby nie musiał przychodzić ponownie– podkreśla Kowalska.

W Czernicy w piątki dla interesantów otwarte jest jedynie Biuro Obsługi Klienta.

- „Dzień bez petenta” wprowadziliśmy po to, żeby pracownicy merytoryczni mogli w spokoju opracować produkt końcowy, jakim są decyzje, zaświadczenia i inne tego typu dokumenty. Niektóre dokumenty wymagają naprawdę skupienia i spokoju. Nie oznacza to, że nasz petent jest z urzędu wyganiany, czy coś w tym rodzaju. Nie. Po to stworzyliśmy Biuro Obsługi Klienta, które w każdy dzień, również w piątek, służy informacją. Także klient nie obija się o drzwi. Nie jest jedynie dopuszczany do stanowiska pracowników merytorycznych. Są sytuacje, kiedy pracownicy nadzorują również inwestycje m.in. kanalizacyjne, wodne, telefoniczne, gazowe, muszą zrobić wywiady środowiskowe u mieszkańców na zewnątrz. Ponadto w piątek jest dniem, kiedy możemy organizować spotkania, szkolenia – wyjaśnia Marian Zaraś, sekretarz Gminy Czernica. - Decyzję o wprowadzeniu takiego dnia podjęliśmy na podstawie audytu wśród pracowników, którzy często muszą zostawać po godzinach aby uporządkować wszelkie dokumenty - dodaje.

„Dzień bez petenta” na terenie gminy wprowadzono 4 maja br.

- Wprawdzie na drzwiach urzędu wywieszona jest informacja o nieprzyjmowaniu petentów w piątki, to i tak na razie są oni przyjmowani. Myślę, że mieszkańcy gminy jednak przekonają się w końcu, że w Biurze Obsługi Klienta zyskają niemal takie same informacje, jak u pracownika merytorycznego i znajdą tu wszystkie potrzebne druki. Tak naprawdę klient nie musi przychodzić do urzędu osobiście. Spokojnie może załatwić sprawę z domu przez skrzynkę podawczą. Przykładowo w Starostwie nikt nie idzie do stanowiska pracownika merytorycznego, ale wszystkie sprawy załatwiane są w Biurze Obsługi Klienta. I my również chcemy iść w tym kierunku– podkreśla Marian Zaraś.

Express-Miejski.pl / Sylwia Stwora

REKLAMA